miljørigtig tøj

I den verden vi lever i, i dag, er det blevet moderne at vise at vi tænker på miljøet o at vi viser at vi er bevidste over de valg vi træffer. Tilbage i sommers sidste år blev der bragt en artikel i euroman omkring en konkurrence på en miljøvenlig varmepumpe, som man kunne vinde i forbindelse med Tour de France. Ligeledes var der stort fokus på hvordan vi opvarmer vores hus og hvordan vi tænker på miljøet med hensyn til vandforbrug, strøm og generelt forbrug fra boligen. Her var der mange som bød ind med konkrete fakta om hvordan et pillefyr kunne kunne mindske forureningen i miljøet. Udover hvordan vi undlader mindre co2 fra boligen, er der også blevet vigtigt at vise at man støtter op omkring miljøet med sit tøjvalg. Vi har kigget på et par mærker, som i høj grad reklamere med.

CSR og miljøbevidst

Flere modeeksperter mener vi skal stille spørgsmål, tjekke brands og overvej nøje vores valg, hvis du gerne vil være mere miljøbevidst, når vi køber tøj. Organisationen Clean Clothes Campaign Danmark (CCCDK), der er en netværksorganisation, som arbejder for at forbedre vilkårene for tekstilarbejdere i udviklingslandene, og siger, at det er svært at give generelle retningslinjer, når det drejer sig om at købe miljørigtigt tøj. Flere tøjmærker skilte med deres bevidsthed omkring miljøet, og drager fordel i form af reklamer som er skitsere dette. Store brands som Stella McCartney, Mads Nørgaard og H&M er bla. hoppet med på bølgen om miljøbevidstheden. Også CSR politikken er mange af de store mærker bevidste om. F.eks. har Mads Nørgaard prøvet at holde CSR-politikken enkel. De har rykket produktionen tæt på Danmark, hvilket giver lavere transportomkostninger og mere sikkerhed. Derudover fokuserer de på at skabe vare, som ikke er trendbaseret, men vare, som kan holde i garderoben i mange år.

EFTERLAD ET SVAR