træningsbænk

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Coronaen lukkede i foråret 2020 store dele af samfundsaktiviteten i Danmark ned, og det berørte i den grad også diverse fitnesscentre rundt omkring i landet.

Det førte i stort omfang til, at folk begyndte at træne derhjemme, hvor langt de fleste udelukkende baserede deres styrketræning på kropsvægtsøvelser.

Men det er ikke en holdbar måde at træne på i det lange løb, og det er der flere grunde til – her kommer to af dem.

Variation med håndvægte

Hvis man ikke skal gå død i sin træning og miste motivationen, er det rigtig vigtigt, at man sørger for at variere sine øvelser.

Det betyder blandt andet, at man ikke kun skal bruge kropsvægt, når man styrketræner, da ens træning på den måde bliver forholdsvis enstrenget, selvom der findes talrige gode kropsvægtsøvelser.

Man kan med fordel købe sig et par håndvægte, som er det måske allermest alsidige træningsudstyr, man overhovedet kan få.

Når man leder efter de helt rette håndvægte, gør man klogt i at orientere sig blandt de bedste håndvægte i test, så man er sikker på at få kvalitet for sine penge.

Langt større belastning

En anden god grund til, at man ikke udelukkende bør træne med kropsvægt i det lange løb, er, at man ved hjælp af vægte kan opnå en langt større belastningsgrad.

Det vil i sidste ende udmønte sig i bedre resultater, end hvis man kun baserer sin træning på kropsvægt, da man vil blive langt mere udfordret af tunge løft.

Dermed ikke sagt, at man kun skal lave tung styrketræning med sine håndvægte eller vægtstang, for igen er en harmonisk blanding ofte at foretrække.

Vil man gerne se resultater på både den korte og den lange bane, bør man derfor sigte efter så balanceret en træningsmodel som muligt.