Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Har du haft svært med at falde i søvn her på det seneste, men ved simpelthen ikke hvorfor? Så er du kommet det rigtige sted. Her får du svar på hvad der måske kan værre grunden til din dårlige søvn. Derudover får du også en masse tips, om hvordan du kan få en bedre nats søvn, så du føler dig mere frisk den efterfølgende dag.

Hvad er grunden til at jeg sover dårligt?

Der er forskellige årsager til en dårlig nats søvn. Den hyppigste grund til at man sover dårligt, er stress. Stress er i det hele taget bare ekstremt dårligt for en, på alle punkter. Det kommer ind og påvirker ens søvn i en negativ retning. Find ud af hvorfor du er stresset og prøv at få det løst. Tal eventuelt med en ven eller et familiemedlem om det.

En anden årsag til dårlig søvn er, hvis man har for mange tanker i hovedet. Prøv at falde til ro, når du ligger i din seng. Du skal ikke tænke på alt muligt andet, for eksempel hvad du skal i dag eller tænke tilbage til gamle minder. Lad hovedet hvile.

Den sidste grund kan være din livsstil. Hvis du for eksempel drikker koffeinholdige drikke inden du sover, går det ind og påvirker din krop, og gør at du har sværere ved at sove.

Sådan får du en bedre søvn

Der er også mange måder hvorpå du ganske let kan booste din søvn.

En god vane er at have en fast søvnrytme. Stå op og sov på samme tid hver dag. Det er godt for kroppen og hjælper dig med at falde hurtigere i søvn.

Derudover er det vigtigt med en komfortabel seng. Vi mennesker er alle forskellig og vores kroppe er opbygget forskelligt. Man skal derfor være opmærksom på, at ens seng passer til ens krop.