Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Der findes mange årsager til smerter i foden, det kan være du er platfodet, har en nedsunken forfod, har overbelastet foden eller lign. Mange som dyrker meget motion lider ofte af ømme fødder, ømheden skyldes ofte overbelastning, ømme muskler eller forkert fodtøj. Det eneste du selv kan gøre noget ved er det forkerte fodtøj.

Hvad er forkert fodtøj?

Forkert fodtøj vil sige at du går/løber i de forkerte sko, nogle sko hvor der intet støtte er i. Oftest vil man kalde det for noget lign. Converse. Converse har en flad bund uden støtte, og derfor har du ingen mulighed for at aftage en belastning, eller gå behageligt. Derfor opstår smerter lettere i foden. Derimod hvis du løber meget, er det en fordel at få fat i løbesko. Løbesko har den effekt at de er opbygget til at kunne bruges til løb. Det vil sige at der er støtte i, og en tykkere bund. Hvilket sørger for at du blandt andet ikke får skader i foden, eller stød i knæet, der er intet værre end smerter i knæet, grundet forkert fodtøj.

Aflast foden med indlægssåler

Oftest skyldes smerterne i foden en nedsunken forfod, det kendetegnes typisk ved fold som går en del. Du kan nemt opdage at du har en nedsunken forfod. Det er oftest hvis ens vægt trykker på ens forfodsknogler, og din bue under foden er lige. Din forfod kommer derved i klemme, og du er ikke i tvivl for det gør herre nas. Oftest kan du lave lidt øvelser, såsom at give massage på foden, hvor du løsner musklerne. Du kan få fat i nogle såler som gør at dine muskler og scener i foden bliver rettet op igen. Din fod bliver styrket, hvis en sål bliver brugt. Man placere egentlig bare noget kunstigt støtte under foden, og så styrker man anklen.